Press Releases curacao

Brabanders in het buitenland (in Dutch only)

Serie: Brabanders in het buitenland: van Rio de Janeiro tot Moskou

BREDA – Honderden Nederlanders vertrekken dagelijks naar het buitenland om er hun geluk te beproeven. Daar zitten ook veel Brabanders tussen. Ze gaan er studeren, werken en stichten er een gezin. Sommigen zijn er tijdelijk, anderen keren misschien nooit meer terug.

Verslaggever Catlijne Akkermans zocht in verschillende werelddelen Brabanders op. Waarom hebben ze hun thuis ingeruild voor een land zonder worstenbrood en carnaval, ver van de Peel, de Kempen en de Meierij? Ze laat deze pioniers vertellen over hun nieuwe leven, over hun werk en hun herinneringen en heimwee naar het Brabantse.

Brabander op Curaçao
Sluit je ogen, zet de verwarming lekker hoog en hoor in gedachten de zee… want we vonden een Brabander op Curaçao! De Helmondse Ellemieke van Beek woont hier al twaalf jaar. Ze startte er haar eigen bedrijf: Wannabike en neemt toeristen mee op de fiets voor een fraaie tocht over dit tropische eiland, waar ongeveer 150.000 mensen wonen en het het hele jaar door een graad of dertig is.

Curaçao is echter niet alleen geschikt om van de zon en het strand te genieten, er zijn ook vele forten te bewonderen. Ellemieke brengt met bezoekers ook een bezoek aan al deze bezienswaardigheden. Ze is na al die jaren echt een ‘local’ geworden en spreekt Papiaments en Spaans, naast Nederlands en Engels de voertalen op het eiland.

Klik hier voor het geluidsfragment en het complete artikel